ارسال شده توسط: در جمعه 14 نوامبر 2014,در ساعت 12:14 ب.ظ |بدون نظر

6fcd05ce-535b-40c8-b8ce-70ff36e209ca

همه ما تاکنون به مطلبی در رابطه با ورزش و نقش آن در سلامتی بر خورده ایم؛ ولی نکته اینجاست که این تیترهای زیبا را در حد شعار ندانیم و باور کنیم که ورزش تاثیر شگرفی بر فیزیک و روحمان دارد.

  1. ورزش باعث کاهش فشار خون و کلسترول بد می شود و احتمال مسدود شدن شریان ها را از بین می برد.
  2. با ورزش حساسیت بدن به انسولین افزایش پیدا می کند و منجر به بهبود دیابت می شود.
  3. یکی از اثرات ورزش منظم کاهش وزن است که خود کلید حل بسیاری از بیماری هاست. در بیشتر اسناد پزشکی پیاده روی روزانه به مدت ۳۰ دقیقه برای تناسب اندام توصیه شده است و نیازی به حرکات سخت ورزشی نیست.
  4. ورزش از بروز بیماری پوکی استخوان جلوگیری می کند. اگر پیاده روی روزانه در فضای باز و مسطح انجام شود؛ ویتامین D موردنیاز بدن نیز به طور کامل از طریق پوست جذب می شود.
  5. ورزش باعث بهبود خلق و خو می شود و ضد افسردگی و استرس است.تنها راه مبارزه با تنش های زندگی، فعالیت فیزیکی منظم است.
  6. ورزش باعث ترشح هورمون های نفرین، دوپامین، سروتونین و اندروفین می شود که عامل اصلی شادی و کاهش استرس هستند.
  7. ورزش باعث افزایش سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی های مکرر می شود. ضعف سیستم ایمنی عامل اصلی سرطان، ام اس و ای ال اس است.
  8. ورزش عامل اصلی بارداری موفقیت آمیز و تولد نوزاد سالم است. تحقیقات نشان می دهد که افسردگی پس از زایمان نیز با استفاده از حرکات ورزشی و استفاده از هوای آزاد از بین می رود.
  9. ورزش اکسیر جوانی است و مانند یک داروی ضد پیری قوی عمل می کند.
  10. ورزش از انحطاط سیستم اعصاب و مغز جلوگیری می کند و باعث افزایش حافظه و قدرت یادگیری می شود.
  11. هنگام حرکات ورزشی میزان جریان خون در مغز افزایش پیدا می کند و سیستم اعصاب تحریک می شود و سلول های عصبی جدید تولید می کند.
  12. ورزش باعث بهبود الگوی خواب شده و سردرد و میگرن را کاهش می دهد.احتمال بروز سکته مغزی در افرادی که ورزش می کنند بسیار کم است. ورزش باعث افزایش اعتماد به نفس و آرامش می شود.
  13. ورزش منظم دشمن آرتروز و رماتیسم مفصلی است. حجم ریه همزمان با فعالیت ورزشی افزایش پیدا می کند و بیماری ها تنفسی از بین می روند.
  14. ورزش باعث بهبود بیماری آسم می شود. ورزش باعث افزایش کشش و استقامت عضلات می شود که خود عامل حفظ استخوان ها و افزایش طول عمر است.

124

مطالعاتی در این زمینه در دانشگاه مینسوتو انجام شده است. برای انجام این مطالعات 36 هزار و 929 پرسشنامه پر شد. نتایج نشان داد افرادی که بیشتر ورزش می‌کنند کمتر مبتلا به سرطان  می‌شوند.

  1.  ورزش عامل پیشگیری سرطان رحم: محققان دانشگاه ییل اعلام کرده‌اند، زنانی که در هفته 150 دقیقه با بیشتر ورزش می‌کنند 34 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند.
  2.  ورزش عامل پیشگیری سرطان روده: مطالعات منتشر شده در مجله پزشکی انگلیس نشان می‌دهد، افرادی که حداقل به صورت روزانه 30 دقیقه ورزش می‌کنند کمتر به سرطان روده دچار می‌شوند. در واقع 23 درصد از موارد ابتلا به سرطان روده قابل پیشگیری هستند. در مطالعات انجام شده 55 هزار و 489 مرد و زن بین 50 تا 64 سال به مدت 10 سال مورد بررسی قرار گرفتند.
  3.  ورزش عامل پیشگیری سرطان پروستات: مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است. مردانی که ورزش تفریحی یا ورزش با شدت متوسط در طول هفته انجام می‌دهند کمتر به این سرطان مبتلا می‌شوند. سعی کنید ورزشی که به آن علاقه دارید انتخاب کنید و آن را با هر شدتی که می‌توانید انجام دهید بعد از مدتی می‌توانید بر روی شدت ورزش نیز تمرکز کنید. می‌توانید حتی به راه رفتن و دویدن نیز بپردازید.
  4. ورزش عامل پیشگیری سرطان سینه:زنانی که سابقه سرطان سینه در خانواده آن‌ها وجود دارد می‌توانند با انجام 20 دقیقه ورزش با شدت متوسط تا شدید حداقل 5 روز در هفته تا یک چهارم احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهند. حتی کسانی که سال‌های زیادی زندگی ساکن داشته‌اند و سن بالاتری دارند نیز می‌توانند با شروع ورزش فواید آن را کسب کنند. انجام ورزش تغییرات هرمونی و تغییر در میزان پروتئین بدن ایجاد می‌کند که در نهایت منجر به کاهش احتمال سرطان سینه می‌شود. مطالعات دیگری نیز نشان داده است شروع کردن ورزش از دوران نوجوانی می‌تواند احتمال سرطان سینه را در افرادی که ژن BRCA دارند کم کند.
  5. ورزش عامل پیشگیری سرطان ریه: ورزش می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را حتی در افراد سیگاری کاهش دهد. مطالعاتی در این زمینه در دانشگاه مینسوتو انجام شده است. برای انجام این مطالعات 36 هزار و 929 پرسشنامه پر شد. نتایج نشان داد افرادی که بیشتر ورزش می‌کنند کمتر مبتلا به سرطان ریه می‌شوند.
  6. ورزش عامل پیشگیری  سرطان تخمدان:بررسی‌ها نشان داده است زنانی که فعالیت با شدت زیاد انجام می‌دهند کمتر به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند. ا نجام فعالیت‌ فیزیکی هوازی که ضربان قلب را بالا ببرد و باعث تعریف شود مناسب‌ترین ورزش‌ها هستند.
  7. ورزش عامل پیشگیری سرطان معده:افرادی که ورزش با شدت متوسط انجام می‌دهند حدود 50 درصد از احتمال ابتلا به سرطان معده جلوگیری می‌کنند. در بررسی‌های انجام شده توسط محققان دانشگاه اونتوریو مشخص شده است که انجام ورزش با شدت کافی سه روز در هفته 20 تا 40 درصد از احتمال ابتلا به سرطان معده می‌کاهد.

منابع:

  1. خبرگزاری ایسنا
  2. فدراسیون آماتوری ورزش های کارگری ایران به نقل از مرکز ملی پیشگیری از بیماری های مزمن و ارتقای سلامت و شورای ریاست جمهوری در ورزش و تناسب اندام آمریکا